Gospodine predsjedniče Francis,
gospodine generalni sekretaru,
ekscelencije,
dame i gospodo!
Polazeći od teme ovogodišnjeg zasjedanja Generalne skupštine Ujedinjenih nacija, a to je ponovna izgradnja povjerenja i ponovno poticanje globalne solidarnosti: Ubrzanje akcije u vezi s Agendom 2030 i njenim ciljevima održivog razvoja prema miru, prosperitetu, napretku i održivosti za sve, dozvolite mi da na ovom značajnom mjestu, govorim o važnim elementima iz ugla jedne male, ali ponosne države, Bosne i Hercegovine.
Sa svoje strane, Bosna i Hercegovina je dala
podršku Agendi 2030, posebno njenim ciljevima koji se u najvećoj mjeri tiču
stvaranja svijeta i okruženja u zemljama članicama Ujedinjenih nacija, na način
da smo kao države i njena društva spremni i posebno osposobljeni da provedemo
sve korake koji će nas dovesti do samoodrživog razvoja.
Međutim, u današnjem svijetu, u kojem često
dominiraju rat i različiti geopolitički ciljevi, bit će jako teško to postići,
bar onako kako je to planirao u Agendi 2030.
Zato želim posebno istaći, da naše aktivnosti
moramo početi prvim korakom koji će nas dovesti do trajnog mira, kao svjetskog
prioriteta broj jedan, a onda i do drugih uzajamno vezanih aktivnosti, kako
bismo imali naše države i društva spremne na solidarnost i napredak.
Te aktivnosti, svakako nisu lake i zahtijevaju
mnogo mudrosti, planiranja i dobrog upravljanja svim procesima i postupcima,
koji nas mogu dovesti do implementacije Agende 2030.
Ako pođemo od premise, koja se nudi kao tema
ovogodišnjeg zasjedanja Generalne skupštine Ujedinjenih nacija, a koja govori o
izgradnji povjerenja i podsticanja globalne solidarnosti, onda sam slobodan da
vam u nekoliko rečenica ukažem na elemente koji eventualno otežavaju
realizaciju ciljeva.
Na samom početku, koristim ovu priliku da vas
podsjetim da su migracije jedan od elemenata Agende 2030, koje se nastoje
tretirati sistematično i uz određeno upravljanje.
Iako Agenda za održivi razvoj do 2030. prepoznaje
migrante kao „agente promjene” i razvoja
”u zemljama porijekla, tranzita i odredišta”, Agenda se primarno
fokusira na migrante kao korisnike ciljeva održivog razvoja (npr. kroz veći
nivo zaštite, njihova prava i transparentnost).
Nadalje, Agenda se ne poziva na širi koncept
dijaspore, niti na ulogu koju ona ima kao eventualno sredstvo razvoja.
Ova tvrdnja, izvučena iz jednog od dokumenata
IOM-a (Internacionalne organizacije za migracije), svakako je tačna, ali kada
dođemo u polaznu tačku migracija, odnosno na teren u pojedinim zemljama, onda
ćemo svakako vidjeti nekoliko stvari koje se nepobitno dešavaju.
Sadašnji oblik upravljanja migracijama došao je u
takvu fazu da velike i snažnije zemlje, radi vlastitog benefita, vrše određenu
vrstu selekcije migranata, na način da se odaberu najbolji i najškolovaniji među njima, kao što su ljekari,
inženjeri, naučnici i druge visokokvalifikovane osobe, te se usmjeravaju u veće
zemlje u kojima se iskorištavaju njihova znanja i sposobnosti, ali isključivo u
korist tih većih sistema.
U većim zemljama i većim sistemima, tako odabrani
migranti mogu biti „agenti promjene“ ili
nosioci različitih poboljšanja, ali se istovremeno slabe potencijali i
kapaciteti manjih zemalja iz kojih migranti dolaze.
Male zemlje, osim što gube najkvalitetnije
kadrove, istovremeno gube sva ulaganja, uključujući i finansijska, koja su
uložena u stvaranje tih visokokvalifikovanih profila.
Naravno, potpuno je jasno da postoji takav oblik
migracija, u kojima velike grupe ljudi nastoje pobjeći od rata i ratnih
strahota, ali isto tako postoji i ono što nazivamo ekonomskim migracijama,
putem kojih se vrši usmjeravanje migranata, na bazi njihovih potencijala i
kapaciteta.
U oba slučaja migracija, velike zemlje i njihovi
veći sistemi su oni koji vrše selekciju i izbor najkvalitetnijih profila
migranata, prema vlastitim potrebama i aspiracijama, dok se istovremeno dešava
sistemsko slabljenje malih zemalja iz kojih migranti dolaze. Šta ovim želim
reći?
U najkraćem, teško je govoriti o izgradnji
povjerenja dok veće zemlje i njihovi veliki sistemi kroz migracije preuzimaju
stanovništvo manjih zemalja, kada se istovremeno dešava pražnjenje manjih
zemalja a koje za posljedicu ima stvaranje ambijenta u kojem se razvija
siromaštvo i u cijelosti onemogućava bilo kakav vid razvoja u ekonomskom i
društvenom smislu.
Tako se vrši direktan udar na mogućnost stvaranje
pretpostavki za samoodrživ razvoj u manjim zemljama.
Iz ugla moje države, Bosne i Hercegovine, to je
lako argumentovati i dodatno dokazati.
U mojoj zemlji, postoji značajan odliv
stanovništva, koji odlaze u veće i razvijenije zemlje, ponajviše one koje
smatramo zapadno-demokratskim.
Istražujući zašto se naši ljudi, Bosanci i
Hercegovci, odlučuju da napuste svoju zemlju i potraže bolje uslove za život u
nekim drugim zemljama, došli smo do zaključka da je temeljni razlog njihovog
odlaska, zapravo uvjerenost u nedostatak perspektive u Bosni i Hercegovini.
Kada smo uzeli u obzir šta to naši ljudi navode
kao jedan od osnovnih nedostataka perspektive u svojoj zemlji, vidjeli smo da
se radi o tome da upravo politički sistem u Bosni i Hercegovini ne sadrži
potpunu demokratiju, već jedan oblik etnokratije, ili sistem u kojem se izbori
za institucije vlasti, vršenje vlasti, raspodjela radnih mjesta u državnom, pa
i u realnom sektoru, ponajviše temelji na etničkoj pripadnosti kao preduslovu.
U takvom sistemu, najčešće, nemate najbolje ljude
na ključnim mjestima, ljude koji svojim znanjima i sposobnostima mogu izgraditi
politički, ekonomski i društveni sistem u Bosni i Hercegovini, već naprotiv,
imate etnički i politički podobne kadrove od kojih je teško očekivati da vode
cjelokupni napredak zemlje.
Ovaj sistem vrijednosti traje već jako dugo. U
takvom sistemu ključne poslove ne obavljaju najbolji i najkvalifikovaniji
ljudi, već politički i etnički podobni.
Sadašnji politički sistem u Bosni i Hercegovini, temeljen
isključivo na etničkoj pa onda na političkoj pripadnosti, u potpunosti
degradira demokratiju kao važan princip za stvaranje ambijenta u kojem postoje
ljudi sa jednakim šansama.
Takav sistem, koji garantuje učešće u vlasti
pojedinim političkim akterima i njihovim etnički utemeljenim političkim
strankama, ima oblik nekadašnjih ali i sadašnjih totalitarnih sistema, u kojima
se vlast vrši na autokratski način, putem autokratski nadahnutih političkih
aktera.
Kao posljedicu tog nedovršenog političkog sistema,
imamo usporen razvoj zemlje, pri čemu se od strane takvih politika opstruira i ono što je, po mom mišljenju,
jedan od ključnih ciljeva moje zemlje - njen put ka članstvu u većim
nadnacionalnim sistemima kao što su Evropska unija ili NATO savez.
Nesmjenjivost ili naročito teška smjenjivost
vlasti ostavlja takav ambijent da ni same vlasti više ne rade u korist svojih
građana, jer osjećaju da za tako nešto nema potrebe. Raspodjela političke i
društvene moći već im je unaprijed zagarantovana samim sistemom koji je utemeljen na etničkoj pripadnosti.
Naš trenutni politički sistem vješto koriste naši
zapadni i istočni susjedi, i preko etničkih zajednica u Bosni i Hercegovini, na
koje navodno polažu nacionalno pravo, vrše upravljanje Bosnom i Hercegovinom, i
to ne sa primarnim ciljem da pomognu pripadnicima tih etničkih zajednica, nego
s ciljem da Bosnu i Hercegovinu, ili podijele ili obesmisle kao državu.
Naša dva susjeda, kroz etničke zajednice u Bosni
i Hercegovini na koje nastoje polagati svako pravo, i dvadeset sedam godina
nakon agresije koju su nad Bosnom i Hercegovinom izvršili, na taj način vrše
udar na suverenitet naše zemlje, čime se skoro u cijelosti onemogućava bilo
kakav demokratski razvoj Bosne i Hercegovine.
Tom praksom narušava se i minimum međudržavnog
povjerenja, jer, nažalost, naši susjedi ne ulažu iskrenu energiju u cilju
izgradnje međudržavne saradnje nego energiju ulažu u svrhu slabljenja naše
države.
To je vidan problem, koji se proteže na cjelokupnu
regiju Zapadnog Balkana, gdje postoje različite ideje, planovi i namjere za
promjenama međunarodno priznatih granica, za reorganizaciju regije u nešto što
nema dodirne tačke sa demokratijom.
Za takve aktivnosti i politike, susjedne zemlje
vrlo često imaju, na prvi pogled iznenađujuću i neočekivanu, podršku iz zemalja
koje smatramo demokratskim, liberalnim državama i društvima, ali svakako i onih
koje to nisu, a danas su prepoznatljive kao države agresori sa autoritarnim
režimom.
Na žalost, mnogi i na Istoku i na Zapadu vjeruju
da će jedva skrivena podrška onima koji žele da potpuno kontrolišu, i u
krajnjem cilju podijele Bosnu i Hercegovinu, donijeti stabilnost na Zapadnom
Balkanu.
Mi koji ovdje, u Ujedinjenim nacijama,
predstavljamo državu Bosnu i Hercegovinu smatramo da to neće donijeti niti
stabilnost niti napredak na Zapadnom Balkanu.
Naši susjedi, ne mogu između sebe podijeliti
Bosnu i Hercegovinu a da pri tome ne uđu u međusobni sukob. Mi, svakako, nećemo
dozvoliti podjelu i nestanak naše hiljadugodišnje države, pod bilo koju cijenu,
ma šta ko o tome mislio.
Zato smatramo da je u interesu Ujedinjenih nacija, ukoliko se na Zapadnom Balkanu želi
očuvati mir, mora dati podrška državi Bosni i Hercegovini i njenim
institucijama.
Ukoliko Ujedinjene nacije žele sačuvati mir na
Zapadnom Balkanu onda trebaju podržati one koji nisu pogazili demokratske i
civilizacijske norme; nisu počinili genocid, nisu bili dio udruženih
zločinačkih poduhvata, nisu uništavali živote ljudi zbog njihove etničke
pripadnosti, nisu uništavali tuđe hramove i svetinje, nisu zagovarali
revanšizam i osvete.
Ukoliko takva podrška izostane, onda odgovornost
i krivica za destabilizaciju nije na nama koji sigurno nećemo mirno i skrštenih
ruku posmatrati neki novi pokušaj uništenja naše Bosne i Hercegovine.
Ipak, temeljni problem Bosne i Hercegovine nalazi
se u nejednakosti građana u političkom i izbornom sistemu, što kao posljedicu
ima etnički sistem upravljanja zemljom, koji je sam po sebi predodređen da bude
konfliktan.
Osim toga, etnički sistem vršenja vlasti u mojoj
zemlji, neprekidno stvara prostor za nepotizam i korupciju u svim segmentima
društva, a ponajviše u institucijama vlasti.
Odnosno, kao posljedicu etničkog sistema vršenja
vlasti, imamo nepotizam u selekciji ljudi za obavljanje najvažnijih političkih
i ekonomskih poslova. Etnički politički sistem u mojoj zemlji je taj koji
najviše generiše i potiče nepotizam i korupciju, a nepotizam i korupcija
najviše razaraju socijalnu koheziju i povjerenje unutar jednog društva.
Zato mi, već više decenija, nismo u mogućnosti da
stvorimo društvo jednakih ljudi, a time i jednakih šansi, kada kroz porodično i
koruptivno zapošljavanje na najznačajnijim mjestima gubite nadu u mogućnost
pozitivne perspektive.
Sa ovoga mjesta, želim postaviti jedno važno
pitanje – kako je moguće graditi i izgraditi povjerenje, koje će dovesti do
stvaranja pretpostavki za razvoj, kada, zapravo, nemamo dovoljno demokratije u
svojoj zemlji, kada nam se pravo na
demokratiju oduzima, i kada nam se nameće embargo na demokratiju, što građane
dovodi do velike neizvjesnosti i zbog čega se često odlučuju da napuste zemlju?
Posljednje intervencije međunarodnih predstavnika
u Bosni i Hercegovini, odnosno intervencije visokog predstavnika, putem
činjenja pravnog nasilja i suspendovanja entitetskog ustava na dvadeset i
četiri sata, što je nezapamćen presedan u demokratskom svijetu, ne da nisu
otklonile smetnje za normalno funkcionisanje države, nego su ojačale
nedemokratski etnički princip i produbile diskriminaciju građana u Ustavu i Izbornom
zakonu.
Demokratija je najvažniji segment za izgradnju
povjerenja, kako u našim zemljama, tako i na globalnom planu.
Jako je važno, radi kreiranja pretpostavki za
samoodrživ razvoj, da se tranzicija u tim društvima okonča što prije, kroz
prelazak sa nekadašnjih totalitarnih, autokratskih sistema, u sistem temeljen
na potpunoj demokratiji.
Zato očekujemo podršku aktera iz internacionalne
zajednice, iako i oni povremeno posegnu za nedemokratskim alatima, kao što i
povremeno radi njihovih ciljeva u cijelosti negiraju mogućnost razvoja
demokratije u Bosni i Hercegovini.
Naravno, potpuno smo svjesni da postoji i jedan
broj zemalja, članica Ujedinjenih nacija, koje imaju takvu historiju i takav
historijski kontekst, da nisu zainteresovani za demokratiju i njen razvoj. S
druge strane, neki pokazaoci nam govore da je preko 2/3 zemalja, članica
Ujedinjenih nacija, okrenuto ka demokratiji i njenom razvoju, pa je tako moj
ugao posmatranja okrenut u tom pravcu.
Ovdje želim dodati još jedan važan element, koji
je nezaobilazan u izgradnji povjerenja radi samoodrživog razvoja. To je sistem
punih ljudskih prava, koji kao svoj konačan ishod nudi društvo jednakih ljudi,
jednakih građana, a kao proizvod toga možemo imati i društvo jednakih šansi, sa
otvorenim perspektivama za sve.
Ako nemate sistem jednakih ljudi, odnosno
jednakih građana, onda će u takvom sistemu teško doći do izgradnje povjerenja,
a posebno u još postratnom društvu kao što je bosanskohercegovačko. Pogotovo
ako se ima u vidu da je naše društvo pretrpjelo agresiju zapadnih i istočnih
susjednih zemalja, što je kao direktnu posljedicu imalo činjenje tako strašnih
ratnih zločina, pa čak i zločina genocida.
Takvi scenariji prema Bosni i Hercegovini se i
dalje realizuju, ali političkim sredstvima, u mirnodopskim uslovima, uz
kontinuirano traženje podrške od različitih dijelova internacionalne zajednice.
Istovremeno, i bez obzira na pomenute
scenarije, naša obaveza je stvaranje
unutrašnjih pretpostavki za izgradnju društva jednakih ljudi, odnosno jednakih
građana, kao jednog od osnovnih “alata” kojim će se izbjeći mogućnost budućih
konflikta. U okviru presuda eminentnih sudova koji se bave zaštitom ljudskih
prava, kao što je to Evropski sud za ljudska prava, nalazi se vrijedan resurs
za izgradnju stabilnog društva u kojem se rizik unutrašnjeg konflikta svodi na
najmanju mjeru ali se i potencijalno agresivnim politikama susjednih zemalja iz
ruku oduzima efikasan mehanizam za narušavanje teritorijalnog integriteta i
suvereniteta Bosne i Hercegovine.
To u najkraćem znači da ćemo mi u Bosni i
Hercegovini morati promijeniti cjelokupnu paradigmu unutar društva, te preći sa
etničkog političkog predstavljanja na građansko političko predstavljanje, što
je standard u demokratskom svijetu.
Ovim putem Ujedinjenim nacijama moramo skrenuti
pažnju na, moram, nažalost, reći, po
mome mišljenju necivilizacijski stav Vlade i premijera susjedne zemlje koji su
odbacili presudu Evropskog suda za ljudska prava u posljednjoj presudi u
“predmetu Kovačević” i zauzeli se upravo za načela koja su odbačena spomenutom
presudom, poput političkog načela legitimnog predstavljanja na etničkom
principu koje je generator nejednakosti među građanina BiH, te sredstvo pomoću
kojeg susjedi podrivaju državu Bosnu i Hercegovinu.
To je urađeno na takav način da se može okvalifikovati
i kao miješanje u unutrašnje poslove Bosne i Hercegovine.
Nepoštovanje presuda međunarodnih sudova kakvo se
moglo čuti od strane premijera susjedne zemlje podsjeća na onaj odnos prema
međunarodnom pravu kakav je Vladimir Putin izgradio u slučaju Ukrajine.
Međutim to nije samo negativan odnos prema
međunarodnim standardima Ujedinjenih nacija, nego i politika koja se prema
Bosni i Hercegovini vodi od strane njenih susjeda.
Tek kada se u Bosni i Hercegovini,
implementacijom presuda Evropskog suda, prihvati građansko političko
predstavljanje i kada se paralelno s tim prestane sa napadima na suverenitet
države Bosne i Hercegovine iz susjedstva, tek tada ćemo moći da se u punom
kapacitetu i efikasnije uključimo u projekte, kao što je to Agenda 2030, kao
ravnopravan učesnik i akter svih planiranih aktivnosti.
U tom slučaju, bit ćemo kao država spremni i
potencijalima opremljeni da prihvatimo sve izazove koje pred nas stavljaju
aktivnosti na samoodrživom razvoju, da kao društvo ravnopravnih ljudi izgradimo naše međusobno društveno povjerenje,
ali i da budemo aktivan akter i na izgradnji povjerenja na globalnom planu.
Vjerujem da dijelite moje mišljenje da u
društvima u kojima dominira nejednakost, nećete biti u mogućnosti da budete
legitiman akter koji će propagirati ideje samoodrživog razvoja, kroz izgradnju
povjerenja i globalne solidarnosti za sve.
Za tako nešto, potrebno je prevashodno da svoje
društvo reformišemo na način u kojem će ono biti sposobno da razumije važnost
solidarnosti za sve, sa ljudima koji su u tom sistemu po svemu jednaki i koji
mogu producirati solidarnost prema drugima na jednakim osnovama.
U zaključku ovoga izlaganja, uz sve ranije
navedeno, želim posebno istaći da će Bosna i Hercegovina aktivno raditi na
implementaciji Agende 2030. Radit ćemo na izgradnji povjerenja i solidarnosti
sve.
Kroz odbacivanje diskriminirajućeg etničkog
koncepta, istovremeno ćemo odbaciti sistem u kojem dominiraju nepotizam i
korupcija, te nas na taj način dovesti u red demokratskih i zrelih društava.
Tada ćemo postati društvo i zemlja, koje se može
aktivno uključivati u svjetske procese, u okviru temeljnih principa na kojima
počiva sadašnji svjetski poredak i ono što nazivamo internacionalna zajednica.
Proces tranzicije našeg društva može i trebao bi
biti relativno kratak, jer je jednakost svih ljudi temeljna premisa svakog
modernog demokratskog društva i u tom pogledu računamo na podršku onog dijela
internacionalne zajednice, koja nam u tome
može pomoći.
Svjestan sam postojanja i onih drugih dijelova
internacionalne zajednice, koji će iz svojih geopolitičkih razloga pružiti
otpor, kako bi Bosnu i Hercegovinu, ali i cijelu regiju Zapadnog Balkana držali
u kontinuiranom stanju destabilizacije i tenzija. Takvi neće demokratiju, već
etnokratiju, nered i nasilje.
Na kraju, sa sigurnošću mogu reći da je Bosna i
Hercegovina postala mjesto na kojem se brane demokratija i njene vrijednosti. I
tu postoje samo dvije strane – ona koja je za demokratiju i njene vrijednosti i
ona, druga strana, koja je protivnik demokratije jer je njen cilj
uspostavljanje autokratskih sistema nedemokratskog karaktera.
Zahvaljujem, gospodine predsjedniče!