Poštovani
predsjedniče Evropskog vijeća,
vaše
ekscelencije,
dame
i gospodo!
Zahvaljujem
se na pozivu za još jedan summit Evropske unije i država Zapadnog Balkana.
Mislim da je veoma važno da se održi kontinuitet razgovora na najvišem
političkom nivou.
I
dalje se nalazimo u veoma složenom geopolitičkom trenutku za Evropu,
uzrokovanom agresijom Rusije na Ukrajinu. Situacija je dalje usložnjena
disproporcionalnim vojnim odgovorom Izraela na teroristički napad Hamasa na
izraelske civile.
Nivo
neselektivnog razaranja i ubijanja palestinskih civila u Gazi izazvao je velike
turbulencije u Evropi i svijetu, te se odrazio i na odnose u Ujedinjenim
nacijama i funkcionisanje njenih institucija.
Emocije
koje su u stanju podići tenzije nije moguće lokalizovati na regije sukoba.
Mediji i društvene mreže prenose emocije u druge krajeve svijeta s neizvjesnim
ishodima.
U
ovakvom geopolitičkom kontekstu mi danas razgovaramo, ovdje u Bruxellesu, o
daljem pravcu integracije Zapadnog Balkana u Evropsku uniju.
To
je dobro, jer aktivna uloga Evropske unije i njeno političko prisustvo mogu
osujetiti potencijalne namjere za izazivanje konfliktnih situacija koje bi
mogle dovesti do eskalacije i u našoj regiji.
Mislim
da nikome razumnom u regiji eskalacija ne odgovara. Zbog toga krenimo
razgovarati o oživotvorenju perspektive koja se nudi Zapadnom Balkanu
približavanjem Evropskoj uniji.
Iz
perspektive Bosne i Hercegovine, jasno nam je da je naš kandidatski status,
stečen prije godinu dana, kao i nedavna uslovna preporuka Evropske komisije za
otvaranje pregovora s Bosnom i Hercegovinom, rezultat upravo napete
geopolitičke situacije na granicama Evropske unije i da dobijanje kandidatskog
statusa nema baš nikakve veze sa ispunjavanjem standarda i realizacijom
preuzetih obaveza.
Ipak,
želim svakako, zahvaliti i Komisiji i Vijeću na pozitivnom odnosu prema Bosni i
Hercegovini.
Volio
bih da mogu reći da je pomak u statusu EU integracija Bosne i Hercegovine
zasluga institucija Bosne i Hercegovine. Nažalost, napor na usvajanju
zakonodavstva i izgradnji profesionalnih kapaciteta državne uprave nije
zadovoljavajući.
Naše
javno mnijenje je toga svjesno. Istraživanje iz 2023. pokazuje kako 73,3 %
građana i dalje podupire evropske integracije Bosne i Hercegovine, što je za
4,1% manje nego 2022. dok istraživanje iz 2022. pokazuje da tek 42% vjeruje da
će BiH postati dio EU do 2030., a 13% smatra da se to nikada neće desiti.
Ja
i dalje vjerujem da je ispunjenje 14 ključnih prioriteta iz Mišljenja Evropske
komisije iz maja 2019. godine ključno za dalji napredak naše zemlje u pravcu
usaglašavanja sa pravnom stečevinom EU.
Apelujem
na sve institucije EU, kao i na zemlje članice da tzv. 14 prioriteta iz Mišljenja
EK iz 2019., a koji se tiču Bosne i Hercegovine, i dalje ostane neka vrsta
zvanične politike evropskih institucija prema BiH. Taj odnos i takva politika
moraju biti oslobođeni od svake vrste licemjerja na svim stranama.
Posljednji
intenzivan dijalog Evropske komisije s predstavnicima zakonodavne i izvršne
vlasti u Bosni i Hercegovini, Vijeća ministara BiH, entitetskih i kantonalnih
vlada, u skladu s uspostavljenim mehanizmom koordinacije unutar BiH, koji je i
Komisija prihvatila kao metod rada, izazvao je, blago rečeno podsmijeh u bh.
javnosti.
Bh.
javnost je taj sastanak doživjela kao očigledan dokaz nefunkcionalnosti BiH kao
države, ali i kao dokaz nefunkcionalnosti samog mehanizma koordinacije i odnosa
prema EU integracijama, kako EU, tako i BiH.
Ipak,
taj metod rada je zvanično i obostrano prihvaćen, i zbog toga je na
zakonodavnim i izvršnim organima svih nivoa vlasti u BiH obaveza aktivne uloge
u provođenju reformskih procesa.
S
tim u vezi, „Plan za rast“ za Zapadni Balkan može biti važna podrška reformskim
procesima, ali i očuvanju proevropskog opredjeljenja u okolnostima izraženog
propagandnog rata usmjerenog na rušenje „evropskih vrijednosti“, ne samo na
Zapadnom Balkanu već i u samoj Evropskoj uniji.
Upoznat
sam da je Vijeće ministara Bosne i Hercegovine dostavilo Komisiji prošle
sedmice Nacrt „Plana reformi“ za Bosnu i Hercegovinu. Dokument u kratkim crtama
obuhvata: zelenu i digitalnu agendu, razvoj privatnog sektora i
poslovnog okruženja, očuvanje i razvoj ljudskih resursa i vladavinu prava.
U
narednih mjesec ili dva, vlade i zakonodavna tijela svih nivoa vlasti u BiH bi
trebali pokazati konkretne pomake u tom pravcu.
U
tom smislu ja očekujem da odgovorni dužnosnici ispune obaveze koje su preuzeli,
uključujući i obaveze koje su lideri političkih stranaka preuzeli na sastanku s
Vama, predsjedniče Michel, prije tačno 18 mjeseci, na ovom istom mjestu.
Konačno,
konkretni propisi, standardi i procedure su građanima, na prvi pogled, daleko
od njihove sfere interesovanja. Preporučio bih stoga, da Evropska unija obrati
pažnju i na očuvanje „evropskih vrijednosti“ kao vrste emotivnog aspekta
integracije koji se često zanemaruje, a ispostavi se vrlo važnim.
Podcjenjivati
subjektivan odnos građana prema sistemu vrijednosti na kojem je zasnovana EU
može dovesti do odustajanja samih tih građana od EU. Na kraju krajeva, sistem
vrijednosti za koji vjerujemo da još postoji u EU, nas u Bosni i Hercegovini
čini opredijeljenim da budemo dio EU.
Odustajanje
od tih vrijednosti odvratit će bh. društvo i od same EU, a EU će dobiti još
jedan izvor nestabilnosti na svojim granicama.
Tu
prije svega mislim na podršku eliminaciji diskriminacije po osnovu vjerske,
etničke, rasne, političke ili bilo koje druge pripadnosti, što jamči Evropska
konvencija o ljudskim pravima i osnovnim slobodama, koja je sastavni dio našeg
Ustava.
Stoga,
u kontekstu vladavine prava, kao jednog od reformskih prioriteta iz Nacrta
„Plana reformi“ Bosne i Hercegovine, smatram da ključno mjesto zauzima
implementacija šest presuda Evropskog suda za ljudska prava u slučajevima
Sejdić-Finci, Pilav, Zornić, Šlaku, Pudarić i Kovačević.
Geopolitički
momenat ne dozvoljava dalje odugovlačenje i zaobilaženje istine, da je stvarna
implementacija ovih presuda neizbježna. Samo ukoliko Evropska unija, jasno i
nedvosmisleno, stane iza nužnosti ostvarenja „evropskih vrijednosti“ i
vladavine prava u Bosni i Hercegovini, tada možemo dobiti sinergiju „emotivne“
podrške evropskim vrijednostima, praktične vidljivosti „Plana za rast“ i
stvarne volje za reformama koje će Bosnu i Hercegovinu dalje usmjeriti ka
njenom evropskom cilju.