Zahvaljujem, gospođo predsjedavajuća, na ovoj prilici da se obratim Vijeću sigurnosti.

Drago
mi je da čujem toliko izjava u kojima se kaže da sve vlade čiji predstavnici
učestvuju na ovoj sjednici dijele isti cilj, a to je: suverena, nezavisna,
stabilna, funkcionalna i prosperitetna Bosna i Hercegovina.
Imajući
na umu ovaj zajednički cilj, željela bih da istaknem tri tačke za koje bi se
svaki obaviješteni posmatrač složio da su ključne za postizanje tog cilja.
Prvo,
i najvažnije: jedini realan put ka ovom zajedničkom cilju je poštovanje Daytonskog
sporazuma, uključujući Ustav BiH, i njegovu formulu za podjelu vlasti između
tri konstitutivna naroda u BiH koji dijele dugu historiju
sukoba.
Ustav
BiH je pažljivo koncipiran na osnovu uvažavanja ove jednostavne stvarnosti,
gdje je uspostavljen sistem sa decentralizovanim nadležnostima i važnim
mehanizmima podjele vlasti, čime je svakom narodu dato uvjeravanje da se neće
naći pod vladavinom drugih naroda. Ovaj pažljivo sastavljen sistem uspješno
čuva mir u BiH više od 27 godina.
Pošto
je Republika Srpska, entitet čiji su me građani izabrali u Predsjedništvo BiH,
ovdje pomenuta toliko puta, želim da napomenem da je Republika Srpska u Daytonu
usaglasila, sa ostalim stranama, da bude dio izrazito decentralizovane BiH u
kojoj sve nadležnosti pripadaju entitetima osim nekoliko koje Ustav izričito
povjerava institucijama na nivou BiH.
U
decenijama nakon potpisivanja Daytonskog sporazuma, BiH je izvitoperena u
znatno centralizovaniji sistem, skoro u potpunosti zahvaljujući stranim
intervencijama, a ne pravnim, demokratskim djelovanjem.
Ako
već svi dijelimo zajednički cilj, a to je suverena, nezavisna, stabilna,
funkcionalna i prosperitetna BiH, onda najvažnije što Vijeće
sigurnosti i njegove članice mogu da
urade jeste da riječju i djelom podrže Daytonski sporazum i osude postupke
kojima bi ovaj, pažljivo zamišljen i Ustavom BiH zagarantovan, sistem
mehanizama uzajamne kontrole bio uništen.
Drugo,
uprkos žustroj retorici, sigurnosna situacija
u BiH je, ustvari, sasvim stabilna, što je nedavno potvrdio i EUFOR. BiH uopšte
nije bure baruta kakvim je prikazuju neki koji traže veću stranu intervenciju i
kontrolu nad BiH.
Tačno
je da se BiH često nalazi u stanju političke tenzije, ali to stanje je tipično
za većinu demokratija, uključujući i mnoge čiji su
predstavnici danas ovdje.
I
ovdje dolazimo do treće tačke. Prijetnja po stabilnost BiH ne dolazi od oštrih
političkih izjava, nego prevashodno iz nedosljednog sprovođenja Daytonskog
sporazuma. Jednostavno rečeno: ako se dogovor postignut u Daytonu ne bude
poštovao, nema nade da će BiH uspjeti.
Dayton
se ne poštuje na dva posebno opasna načina. Prvi je nezakonito modifikovanje
uloge visokog predstavnika iz posrednika u autokratu sa neograničenim ovlaštenjima,
koja idu mnogo dalje od strogo ograničenog mandata usaglašenog Aneksom 10. Daytonskog
sporazuma.
Ta
despotska ovlaštenja
čak su veća od ovlaštenja
nekog stranog namjesnika, pošto visoki predstavnik tvrdi da uživa potpuni
imunitet od bilo kakvih ograničenja ili nadzora.
Visoki
predstavnici, koji nemaju gotovo nikakvo relevantno
iskustvo u regionu i jedva da imaju kvalifikacije za takvu ulogu, jedan
za drugim donosili su odluke bez mogućnosti da druga strana iznese svoj stav,
bez konsultacija sa izabranim organima ili zvaničnicima u BiH, i van ikakvog
propisanog procesa - i to su učinili bez ovlaštenja
ovog vijeća
ili nekog drugog važećeg pravnog instrumenta ili međunarodne organizacije.
Ove
diktatorske mjere za rezultat su imale poplavu ishitrenih, nepromišljenih i
ponižavajućih odluka - više od 460 zakona i propisa,
110 amandmana na ustave entiteta i 249 kazni izrečenih pojedincima van sudskog
procesa, sve bez ikakvog zakonskog ovlaštenja ili nadzora.
Uprkos općeprihvaćenom stavu - čak i među bivšim visokim predstavnicima – da je tvrdnja
visokog predstavnika da vlada odlukama potpuno nezakonita, Schmit je brzopleto
najavio nove, remetilačke odluke, kojima je razbjesnio velike segmente društva
BiH.
Svojim najnovijim dekretima, čiji je cilj izmjena
krivičnih zakona u entitetima BiH, iznova se ruga vladavini prava u još jednoj
drskoj uzurpaciji demokratskih prava građana BiH da sami upravljaju svojom
zemljom – prava koja je ovo vijeće dužno
štititi.
Štaviše, neposredno prije mog dolaska na ovu sjednicu, Schmit, čije
imenovanje nije odobreno u Vijeću
sigurnosti, zaprijetio je da
ću, ako se budem drznula da dovedem u pitanje njegov legitimitet pred ovim Vijećem, dobiti
odgovor koji mi se neće svidjeti. Odnos koji Schmit pokazuje prema izabranim
zvaničnicima u BiH, nažalost, tipičan je stav većine stranih zvaničnika koji
prolaze kroz BiH.
Njihov arogantan, prezriv i ohol odnos prema legalno izabranim domaćim
zvaničnicima, koji uživaju široku podršku naroda, i institucijama u BiH je, u
najmanju ruku, beskoristan, a postaje posebno apsurdan kada ove diplomate oštro
kritikuju entitete zato što su predložili zakone koji su istog sadržaja kao i
zakoni koji se već godinama primjenjuju u njihovim matičnim državama.
Zanimljivo je da se ovi zvaničnici, koji svakodnevno rade na uzurpiranju
ustavnih nadležnosti demokratski izabranih zvaničnika u BiH, žale kada lokalni
zvaničnici odbiju da im se potčine i
poštuju ovlaštenja koja su nezakonito prisvojili, a onda nas optužuju za „nedostatak
komunikacije”.
Diktatorska vladavina visokog
predstavnika ne samo da je očigledno nezakonita, nego i potpuno
kontraproduktivna, o čemu posljednjih godina svjedoče i bivši visoki predstavnici.
Prijeteće
prisustvo OHR-a i njegovi stalni pokušaji da mikroupravlja BiH guše demokratski
proces i podrivaju nesmetan unutrašnji dijalog i pomirenje koji su ključni za
budući uspjeh BiH.
Zaista,
nepromišljeno uplitanje OHR-a češće stvara nego što rješava probleme, što
pokazuje način na koji je izazvao i rasplamsao polemiku u vezi sa vlasništvom
nad javnom imovinom.
U
početku je bilo općepriznato
da Ustav javnu imovinu ostavlja entitetima, što je stav koji je poslužio kao
osnov za brojne zakone BiH koji su još uvijek na snazi, a koji je svojevremeno
potvrdio i Ustavni sud BiH. Entitetsko vlasništvo nad javnom imovinom priznaje
se čak se i u izjavama koje su 2008. godine dali ili podržali uticajni strani
zvaničnici.
Ovo
pitanje ni u jednom trenutku nije bilo sporno sve dok bivši visoki predstavnik
Paddy Ashdown,
sa svojim tipičnim imperijalnim stavom, nije intervenisao i tako otvorio čitavu
polemiku. Nakon nekoliko godina, tačnije 2012. godine, kada su strane u BiH
postigle dogovor o pitanju javne imovine, tadašnji visoki predstavnik Valentin
Inzko
ga je poništio, prosto zato što ga nije izdejstvovao OHR i zato što mu se nije
sviđao.
Neizvjesnost
u pogledu pitanja javne imovine, koja je nastala isključivo zbog mešetarenja
OHR-a, sada koči saradnju i napredak u BiH, jer su se ovog pitanja uhvatili oni
koji žele dalju centralizaciju BiH suprotno Ustavu.
Ako
će BiH ikada biti suverena, nezavisna, stabilna, funkcionalna i prosperitetna,
onda vladavina u BiH mora da leži ne u rukama neizabranih stranaca koji donose
despotske dekrete prema svojim željama i sklonostima, nego u rukama Ustava i
njenih građana, u skladu sa demokratskim načelima i vladavinom prava.
Mislim
da je svim članovima Vijeća
nepobitnost navedenog očigledna, mada je možda posebno jasna mnogim zemljama
čiji su predstavnici ovdje prisutni i koje imaju ponosnu historiju
oslobođenja od despotske imperijalne vlasti određenih stranih sila.
I
članovi ovog vijeća
moraju priznati da su vladavinu prava dužni poštovati ne samo lokalni lideri u
BiH, nego i oni strani zvaničnici koji godinama ignorišu ili čak aktivno
podrivaju Ustav BiH usaglašen u Daytonu, koji redovno i nonšalantno krše
odredbe Bečke konvencije kojima se zabranjuje uplitanje stranih diplomata u
domaću politiku, i koji utiču na sudske predmete koji bi trebalo da se
rješavaju isključivo u skladu sa Ustavom i uz stvaran pravosudni integritet.
Ovo
ukazuje na drugu veliku prijetnju po ustavni poredak u BiH. Nažalost, najveću
izvitoperenost ustavne strukture BiH izazvala je upravo institucija koja je
formirana da je štiti – Ustavni sud BiH.
OHR
se često žali da entiteti ne poštuju odluke Suda. Isti taj OHR licemjerno je
naredio da su njegove odluke
nedodirljive kada je riječ o postupcima pred sudovima u BiH. Zanimljivo je i da
se OHR nikada ne bavi razlozima zbog kojih se odluke Suda nailaze na skepticizam,
a to su: korumpiranost sudskog procesa zbog miješanja i uticaja samog OHR-a, uz
uticaj određenih stranih sila, kao i činjenica da kontrola nad Sudom leži u
rukama trojice stranih sudija.
Ove
strane sudije, za koje je predviđeno da budu u sastavu Suda samo prvih pet
godina njegovog rada, ne žive u BiH, nisu studirali pravo naše zemlje, ne
govore lokalne jezike, i donose nemušte odluke za koje se mnogi slažu da zvuče
kao politički akti sastavljeni da se udovolji određenim stranim silama, a ne
kao pravno utemeljene odluke.
Kada
neki sud
ignoriše etičke standarde u pravosuđu i
ustavna ograničenja sopstvenih ovlaštenja
i donosi odluke koje su ultra vires,
taj sud prirodno gubi poštovanje građana i drugih grana vlasti. Kada su takve
odluke proizvod glasačkog bloka stranih sudija koji su podložni uticajima sa
strane, jasno je zašto takvim odlukama nedostaje kredibilitet.
Upravo
u kontekstu ove potpune uzurpacije demokratskog procesa u BiH spolja i
korupcije našeg pravosuđa treba shvatiti takozvanu „secesionističku retoriku“ i
druge političke izraze krajnje frustracije u BiH.
Što
se tiče Republike Srpske, njena zvanična politika ostaje onakva kakva je
oduvijek i bila: Republika Srpska je opredijeljena za suverenitet i
teritorijalni integritet BiH i ustavni poredak utvrđen Daytonskim sporazumom, a
prije svega je posvećena miru. Međutim,
nije spremna da prihvati nezakonitu, despotsku vlast visokih predstavnika i
neustavne odluke Ustavnog suda, da se njena ustavna, demokratska prava gaze,
niti da se tretira kao kolonijalni posjed određenih stranih sila.
Republika
Srpska se nekako našla u orvelovskoj situaciji gdje se negodovanje zbog
narušavanja i degradacije Daytonskog ustava smatraju antidaytonskim. Licemjerje
takvih navoda, koje dolaze od nekih koji aktivno podrivaju Ustav usaglašen u Daytonu,
prosto je zapanjujuće.
Ako
bi članovi ovog vijeća
pročitali najnoviji izvještaj OHR-a u ovom kontekstu, onda bi možda shvatili da
mnogima od nas u BiH taj izvještaj zvuči kao izvještaj kolonijalnog namjesnika
matičnom ministarstvu, u kom se žali da mještani, koji su previše zatucani i
necivilizovani da bi sami sobom vladali u ustavnoj demokratiji, ne poštuju i ne
cijene dobronamjeran despotizam njegovog gospodstva.
A
ako članovi Vijeća
pročitaju najnoviji izvještaj Republike Srpske, vidjeće da se Republika Srpska
ne može optužiti da je neka „odmetnička država“ samo zato što poziva strane
zvaničnike da poštuju međunarodno pravo i ustavna demokratska prava građana
BiH.
Još
jednom zahvaljujem članovima Vijeća
na brizi za budućnost moje zemlje. Tražim od Vijeća
da podrži BiH insistiranjem na potpunom sprovođenju slova Daytonskog sporazuma
i osudi strano miješanje u BiH kojim se podriva Sporazum, krši vladavina prava,
korumpira naš pravosudni sistem i ometa politička saradnja unutar BiH.
Kao
najvažnije konkretne korake u tom pravcu, ovo
vijeće treba jednom za svagda da jasno stavi do znanja
da visoki predstavnik nema despotska ovlašćenja da odlukama upravlja BiH i da
potvrdi da domaće institucije na svim nivoima vlasti imaju pravo da donose odluke
u skladu sa našim ustavom.
Uvjerena
sam da BiH može imati uspješnu budućnost ako se Daytonski sporazum bude
dosljedno sprovodio uz podršku ovog vijeća.