Poštovani zastupnici,
Uvaženi predsjedniče Odbora za vanjsku politiku EP, zahvaljujem se na pozivu i prilici da vam se obratim
Zahvaljujem vam na vašem višegodišnjem prijateljstvu i kontinuiranom
interesu za Bosnu i Hercegovinu koju veoma dobro razumijete, što dokazuju i
usvojene rezolucije o BiH u ovom parlamentu, za koje smo vam zahvalni. One su
još jedan dokaz vaše snažne privrženosti našoj evropskoj perspektivi. Moje
obraćanje je već peto po redu ovom odboru u vašem mandatu zvaničnika iz BiH.
Imali ste priliku razgovarati s jednim članom Predsjedništva BiH, dva puta s
predsjedavajućim Vijeća ministara, te ministrom vanjskih poslova BiH.
Kao i moje kolege, i ja danas želim s vama podijeliti uvjerenje da put BiH
prema EU nema alternativu, kao što ni stabilnost u državama jugoistoka Evrope
za EU nema alternativu. Vi ste nama jasno ukazali na različite načine da je
naša zajednička budućnost i naša jedina budućnost, država politički stabilnih i
ekonomski prosperitetnih. Nama se jako žuri da se pridružimo vašoj „pozitivnoj agendi, Evrope
koja štiti, osnažuje i brani“, podjednako jedinstvo i različitost.
Ono što je moj prioritet je kako održati dinamiku, nadomjestiti izgubljeno
vrijeme. Od potpisa Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju (2008) do početka
njegove provedbe (2015) imali smo višegodišnji zastoj. Da bi provodili reforme
u čijem su središtu potrebe svih žitelja BiH, Predsjedništvo BiH započinje
svaku sjednicu tačkama dnevnog reda posvećenim našem evropskom putu.
Svi smo saglasni da je 2016. bila godina uspjeha. Hvala vama još jednom jer
ste nam u tome pomogli. U februaru 2016. godine smo predali aplikaciju za
članstvo, a 16. decembra smo dobili Upitnik. Tokom 2017. godine 300 zvaničnika
predano radi na pripremi odgovora, održano je preko 160 sastanaka, napisano je
više od 25.000 stranica odgovora, usaglašen je veliki broj otvorenih pitanja, a
preostalo ih je još 50-ak od 3.243; mehanizam koordinacije ne samo da je
uspostavljen nego i funkcionira. To je naš zajednički uspjeh.
Imajući u vidu probleme s
kojima se EU susreće u svojoj vanjskoj politici, problemi u BiH su manji nego u
mnogim drugim krajevima svijeta, iako vodimo nekoliko paralelnih procesa:
·
proces izgradnje mira i povjerenja
·
proces integracije u EU
·
proces izgradnje funkcionalne države, nakon sukoba
·
proces demokratizacije
·
proces povratka izbjeglica
·
privredne reforme, i
·
proces motivacije mladih ljudi da ostanu u BiH.
Svi ćemo se složiti da je
BiH uspješan primjer međunarodne intervencije završetka konflikta. Ali, nemamo
tako visoke ocjene kada se evaluiraju funkcionalnost države i demokratizacija. Još
uvijek nas mnogi smatraju državom koja je daleko od samoodrživosti, ali svi se
istovremeno slažemo da je naša jedina budućnost transformacija integracijom u
EU. Politika proširenja EU i naša ambicija ispunjenja uvjeta su dvije strane
istog novčića. Uspjeh BiH je tako i
uspjeh EU. Vi u EP već to jako dobro razumijete i pomažete nam.
Ja s vama dijelim
odgovornost i opredjeljenje da do naših izbora 2018. godine i vaših 2019. godine
put BiH prema EU učinimo ireverzibilnim.
Naredni koraci su naši,
mi pripremamo odgovore na upitnik, što planiramo dostaviti do kraja ove godine.
Na Evropskoj komisiji će biti izrada mišljenja za kandidatski status. Svakako
se nadamo da će naših 25.000 stranica odgovora biti efikasna pomoć, ali se
također nadamo da će izrada mišljenja ohrabriti sve nas u BiH da požurimo prema
dinamici uspješnijih od nas, Srbije i Crne Gore.
Za održavanje izbora 2018.
godine poznata je demokratska praksa, potreban nam je izborni zakon koji može i
primijeniti izborne rezultate. Odlukom Ustavnog suda, sadašnji izborni zakon
može samo djelomično provesti izborne rezultate. On je nametnut od strane visokog
predstavnika 2000. godine i njegova neophodna promjena će dugoročno doprinijeti
i demokratizaciji i stabilnosti naše zemlje. Iz današnje perspektive jasno je
da su te promjene bile potpuno suprotne našem ustavu i njegovim polazišnim
načelima, što je verificirano relevantnim odlukama Ustavnoga suda BiH. Izborni
zakon je diskriminatoran prema konstitutivnim narodima, na što ukazuje nekoliko
značajnih odluka Evropskog suda za ljudska prava i to je nedopustivo.
Nasuprot tomе, želimo
osigurati vlasništvo političkog procesa sva tri konstitutivna naroda.
Jer vlasništvo političkog procesa političkih sudionika, naročito u
multietničkom i multinacionalnom ambijentu i državi, osigurava prijeko
potrebnu političku stabilnost i održivost, te želimo spremno doprinositi
"zajedničkoj perspektivi EU".
Rezultati posljednjeg
popisa pokazali su da 96% stanovništva BiH jasno izjašnjava svoju pripadnost
trima konstitutivnim narodima, čime su i dali do znanja da je BiH, uz sve
probleme i izazove u zadnjih 25 godina, ipak koliko - toliko uspjela zadržati
svoj slojeviti multietnički karakter. Kao što je i EP više puta podsjećao, od
EU trebamo, uz mišljenje o kandidatskom statusu, i razgovor o uspješnim
modelima federalizma u EU, te u tom smislu pokrenuti dijalog kako bismo došli
do opipljivih rezultata i dugoročne samoodrživosti. Ne samo radi nas, države
koja se nada kandidatskom statusu, screaningu i nastavku procesa evropske
integracije, nego radi uspješnih i održivih modela koje će EU moći koristiti i
u drugim postkonfliktnim, višenacionalnim sredinama, kojima će pomoć EU u
budućnosti biti potrebna kao što je danas potrebna nama.
Međunarodni angažman koji
ne prepoznaje suptilnost i složenost političkoga konteksta i društva kojem želi
pomoći, nije dovoljno efikasan niti učinkovit. Narodi BiH su izgrađivali
multietničko društvo kroz stoljeća u okviru različitih imperija i uspjeli
očuvati zajedništvo katolika, pravoslavaca, muslimana, sefarda, Roma i dr. Da
bismo takvi i ostali i doprinijeli našim dragocjenim vrijednostima u članstvo u
EU, trebamo prvo razumijevanje a onda i znanje, o multinacionalnom federalizmu
i upravljanju multietničkom državom i ta znanja očekujemo iz kruga dobrih
praksi i uspješnih modela unutar EU.
BiH ima perspektivu
članstva, viznu liberalizaciju, predali smo aplikaciju koja je na našu radost
prihvaćena, dobili smo upitnik; sada želimo ubrzati proces, ne samo radi
kandidatskog statusa, nego zato jer nam on omogućava nužno
potreban screaning i otvaranje poglavlja 23. i 24., poglavlja koja
uređuju vladavinu zakona, kojima se već tradicionalno otvaraju pregovori.
Kao sto i Bijeli papir o
budućnosti Evrope ističe, sama perspektiva članstva je snažan podsticaj da bi
se projektirale stabilnost i sigurnost na granicama EU. Taj podsticaj i ta
perspektiva moraju biti vidljiviji, opipljiviji za naše građane, koji to
zaslužuju. U koracima pripreme dinamika je bitna, jer kada se procesi koje
pokreće otvaranje poglavlja pokrenu, dublja je, sveobuhvatnija
integracija, i možemo kompetentnije učestvovati u pridonošenju evropskoj sigurnosti
i izgradnji naše unutarnje stabilnosti.
Za nas u Bosni i
Hercegovini nema drugog puta do evropskog. Duboko sam uvjeren kako, s jedne
strane, mi već imamo dovoljno razvijenu
svijest o tome, ali s druge strane, treba stvoriti i uvjete u kojima će EU
uistinu postati apsolutno dominantna tema.
Moramo uspostaviti sistem
koji garantira jednakost svima, kako za konstitutivne narode, tako i za svakoga
žitelja BiH, a najveći izazov u tom dijelu je danas, bez odlaganja, reforma
izbornog zakonodavstva.
Očekujemo vašu
prijateljsku podršku i razumijevanje u svim ovim, za nas, preznačajnim pitanjima.
Svako vam dobro i
živjeli.