Poštovano rukovodstvo Muslimansko-jevrejske konferencije, cijenjeni predstavnici vjerskih zajednica u Bosni i Hercegovini, poštovani učesnici, gosti, vaše ekscelencije, dame i gospodo,
selam, šalom i dobar dan.
Čini mi veliku čast da govorim na otvaranju osme
muslimansko-jevrejske konferencije koja se ove godine održava u Sarajevu i
Bosni i Hercegovini, u gradu u kom muslimani i Jevreji žive u zajedništvu
gotovo pola milenija, a monoteističke bogomolje se bukvalno oslanjaju jedna na
drugu.
Ima nekoliko tačaka ljudskih aktivnosti oko kojih se
sporo i slojevito stvaraju zajedničke vrijednosti koje se potom kroz kulturu i
tradiciju prožimaju kroz epohe i vode jednome zaključku: da je uzaludno i
pogrešno tražiti smisao postojanja u razlikama i podjelama, već ga treba
tražiti u iskričavim trenucima razumijevanja i zajedništva koji su gotovo
uvijek vodili do duhovnog i materijalnog blagostanja i stvaranja velikih i
moćnih kultura i civilizacija. Upravo će taj odnos prema upotrebi i zloupotrebi
rastuće moći definisati većinu budućih muslimansko-jevrejskih ali i ukupnih
odnosa u svijetu.
Moć bez istinske vjere, morala i odgovornosti gubi
svoju osnovnu funkciju i postaje nasilje. Sve Božije objave, Kur'an te Stari i
Novi zavjet, ističu vrijednost pravednog vladara. Svemogući Bog je Sulejmanu
ili Solomonu dao vlast kao nikome prije ili poslije njega, ali ga je upozorio
da je vlast bez odgovornosti i
pravednosti bezvrijedno nasilje. Davudu ili Davidu je dao pobjedu protiv
snažnijeg i moćnijeg protivnika kako bi ga uvjerio da nepravda i nasilje, ma
kakav dojam ostavljali, ne mogu odnijeti trajnu pobjedu. Ostaci, ruševine
nekada moćnih civilizacija i kultura nisu drugo do pouka savremenom čovjeku da svaka
zloupotreba moći vodi neumitnoj propasti.
Dame i gospodo,
islam i judaizam svjedoče o vjeri u jednoga jedinoga
Boga koji nema druga. Suština vjerovanja kod muslimana i Jevreja je ista.
Najveći jevrejski blagdan Pesah slavi izlazak iz
Egipta, izbavljenje od nepravednog i bezbožnog vladara, a muslimani računaju
vrijeme od hidžre, od dana kada su napustili krivovjernu i nasilnu zajednicu. Otuda
se oni koji žele iskreno prijateljstvo između Jevreja i muslimana s pravom pitaju
- kako narodi čija je suština vjerovanja ista, i koji su bili izloženi tolikoj količini
nepravde i nasilja, ne mogu naći zajedničku riječ baziranu na Riječi Božijoj, i
uspostaviti trajan mir? Nasreću, poveznice između Jevreja i muslimana su veće i
jače od razlika i razmirica koje su započete u prvoj polovini 20. vijeka i koje
upravo sada dostižu svoj vrhunac. Radikalizacija događaja i posezanje za silom
kao konačnim rješenjem, neće doprinijeti poboljšanju muslimansko-jevrejskih
odnosa u svijetu. "Ljudi su jednaki
kao zubi češlja". Ovaj hadis Božijeg poslanika Muhammeda alejhisselama ukazuje
na čovjekovu neupitnu odgovornost za neučinjene napore ka postizanju jednakosti
među ljudima a time i trajnoga mira, bilo gdje i bilo kada. Mir koji uporno
pominjemo i prizivamo nazivajući jedni drugima šalom i selam je univerzalna
vrijednost prema kojoj su jednako odgovorni svi ljudi.
Dame i gospodo,
Bosna i Hercegovina je u evropskim pa i svjetskim okvirima
primjer kako muslimani i Jevreji mogu živjeti u zajedništvu, uzvažavajući i
prihvatajući međusobne razlike i koristeći se međusobnim sličnostima. U vremenu
sve agresivnijih oblika antisemitizma, islamofobije i drugih vidova vjerske i
kulturološke netrpeljivosti, muslimani i Jevreji u Bosni i Hercegovini nastavljaju
da njeguju međusobno poštovanje i toleranciju. Tako je bilo i u prošlosti.
Tokom užasnih progona kojima su bili izloženi Jevreji
u Drugom svjetskom ratu, muslimani su nesebično spašavali svoje komšije.
Značajan broj bosanskih muslimana u Muzeju Yad Vashem, među Pravednicima, na
ponos je svima nama.
Ali nisu spašavani samo ljudski životi, već kultura
i baština jednog autohtonog bosanskohercegovačkog naroda. U dva navrata, 1942. a
potom i 1993. godine, bosansko-muslimanski intelektualci, obojica na pozicijama
kustosa Zemaljskog muzeja u Sarajevu, dr. Derviš Korkut i dr. Enver Imamović, sačuvali
su Sarajevsku hagadu, vrijedno kulturološko svjedočanstvo koje su Jevreji
donijeli u Bosnu i Hercegovinu nakon progona iz Španije. Otuda je prirodno da je
u posljednjoj agresiji na našu zemlju među nosiocima otpora bilo i Jevreja kojima
je Bosna i Hercegovina bila i ostala jedina domovina. Na koncu, i sam mogu da
posvjedočim o dubokoj povezanosti muslimanske i jevrejske zajednice u Sarajevu
gdje sam ponikao. Čovjek po kojem nosim ime je skončao u konc-logoru zajedno sa
komšijama Jevrejima. Otuda činim sve što je u mojoj moći da ohrabrim i podržim malobrojnu
jevrejsku zajednicu, jer bez nje bi Sarajevo i Bosna i Hercegovina izgubili na
svom identitetu po kojem nas drugi prepoznaju i cijene.
Poštovane dame i gospodo,
raduje me što među stotinu i trideset učesnika Osme
muslimansko-jevrejske konferencije vidim najviše mladih. Zbog toga ću svoje
današnje obraćanje završiti porukom njima koji su i jedina prava budućnost naših
međusobnih odnosa.
Razgovarajte i tražite put prema drugoj strani. Ne napuštajte
dijalog dokle god postoji ijedan čovjek koji bi vas saslušao.
Naposljetku, sve čime se ovaj svijet i život u njemu
očituje, misli, napori, postignuća, sve to teži ka drugoj obali, drugoj strani
kojoj se upravlja kao cilju i na kojoj dobija svoj pravi smisao.
Podsjetite se Božijih riječi izrečenih u Tori i
ponovljenih u Kur'anu da „onaj ko ubije nevinog čovjeka kao da je pobio sve
ljude, a onaj ko spasi nevinog čovjeka kao da je spasio sav ljudski rod“.
Branite nevine ljude i spasit ćete čovječanstvo.
Želim vam srdačnu dobrodošlicu u Sarajevo i Bosnu i
Hercegovinu i uspješnu Konferenciju, čija je poruka u poticanju međusobnog
dijaloga i razumijevanja, jer je to stvarna priroda čovjekova. S tim mislima,
Konferenciju proglašavam otvorenom.
Hvala.